Onderdeel van:

    Wanneer is het schermgebruik van mijn kind gezond?

    Bij gezond schermgebruik gaat het niet alleen om hoe lang je kind achter een scherm zit, maar ook over hoe en waarvoor. De Richtlijn Gezond Schermgebruik helpt je daarbij met vier belangrijke elementen: leeftijdsadequaat, samen, in balans en positief. Deze vier elementen samen zorgen voor gezond schermgebruik. In dit artikel lees je wat dat betekent.

    Met schermgebruik bedoelen we alle manieren waarop je kind digitale media gebruikt: kijken, luisteren, lezen, gamen, chatten, videobellen of zelf iets maken – op de telefoon, tablet, televisie, laptop, computer of gameconsole. Elke activiteit waarbij je kind een apparaat met een scherm gebruikt.

    Leeftijdsadequaat

    Gezond schermgebruik sluit aan bij de leeftijd en ontwikkeling van je kind. Een peuter leert bijvoorbeeld vooral van rustige, herkenbare beelden en van samen kijken.

    Oudere kinderen ontdekken meer zelfstandig en leren stapsgewijs om bewuste keuzes te maken. Als ouder kun je helpen door filmpjes, games en apps te kiezen die passen bij de belevingswereld van je kind, zonder te snel over te stappen op inhoud die te spannend of ingewikkeld is. Richtlijnen zijn daarbij een basis die je kunnen helpen, maar je weet vaak zelf het beste wat bij jouw kind past.

    Samen

    Kinderen leren van wat jij doet. Door mee te kijken, te praten en te spelen, toon je interesse en geef je richting. Samen YouTube kijken of gamen is ook gewoon leuker en veiliger. Voor pubers betekent 'samen' vooral media gebruiken in interactie met vrienden of leeftijdsgenoten.

    Ook wanneer je niet meedoet, is het belangrijk om wel op de hoogte te blijven van wat je kind online doet. En je kind leert ook van wat jij vertelt over jouw telefoon: leg bijvoorbeeld eens uit waarom jij je telefoon pakt of meldingen uitzet.

    In balans

    Een gezonde balans betekent afwisseling tussen een scherm en andere bezigheden. Schermen zijn natuurlijk een leuk onderdeel van het dagelijks leven, maar je kunt ze beter niet de hoofdrol geven. School, beweging, buiten spelen, vriendschappen, hobby’s, en slaap zijn minstens zo belangrijk.

    Een hulpmiddel daarbij is bijvoorbeeld de 20-20-2-regel: na 20 minuten schermtijd 20 seconden in de verte kijken en elke dag minstens 2 uur buiten spelen.

    Positief

    Een filmpje over krokodillen kijken op YouTube, een gek dansje voor op SnapChat maken of zelf een speeltuin bouwen in Minecraft. Media bieden veel kansen om te leren, ontspannen, contact te houden en creatief te zijn. Gezond gebruik betekent dat het filmpje, de game of app iets toevoegt aan het leven van je kind. En dat je kind zich niet overweldigd, angstig of afwezig gaat voelen.

    Jij kunt het plezier versterken door samen te ontdekken, te praten over wat je kind ziet of maakt, en grenzen te stellen waar nodig. Zorg ook voor leuke momenten zonder scherm. Zo leert je kind dat media bij het leven horen, maar niet altijd op de voorgrond hoeven te staan. Het is belangrijk dat je kind niet afhankelijk wordt van een scherm voor plezier of emotieregulatie.


    Meer weten?

    Wil je verder lezen over deze vier elementen van gezond schermgebruik? Hou dan deze website in de gaten voor toekomstige artikelen waarin we er dieper op ingaan!