Eefje en Rosa (10) praten open over smartphonegebruik

    Onderdeel van:

    Rosa was dolblij toen ze in groep 6 haar eerste smartphone kreeg. Haar moeder Eefje wilde het eigenlijk nog uitstellen. “Ik wilde pas een telefoon geven in groep 8. Maar ik kon er moeilijk omheen.” Nu zoeken ze samen naar een goede balans. Met duidelijke afspraken, en vooral door met elkaar te blijven praten.

    In de Jenaplan-klas van Rosa zitten groep 6, 7 en 8 bij elkaar. Daardoor zag ze snel wat oudere kinderen met hun smartphone deden. Het gevolg? Ze wilde er zelf ook één. Moeder Eefje hield het af, maar gaf toch toe aan de wens van haar dochter: “Ik wilde haar pas eind groep 8 een telefoon geven, zodat ze kan oefenen voor de middelbare school. Maar dat is niet gelukt,” vertelt Eefje.

    - Eefje

    Flexibele afspraken

    Toen de smartphone er eenmaal was, maakten Rosa en Eefje samen afspraken. Rosa neemt haar telefoon niet mee naar school of naar buiten. Bellen met vriendinnen mag alleen als Eefje erbij is. Er komt geen sociale media op de telefoon en de schermtijd blijft beperkt. Ook spraken ze af dat Rosa altijd overlegt voordat ze foto’s van zichzelf of anderen maakt en verstuurt.

    Toch zijn de afspraken niet in steen gebeiteld. “Als alle kinderen tijdens een feestje op hun telefoon zitten, vind ik het zielig als Rosa dat dan niet mag,” zegt Eefje. Daarom kijken ze steeds samen wat past bij het moment. De regels geven houvast, maar mogen soms worden aangepast.

    De voor- en nadelen van een smartphone

    Eefje ziet ook voordelen. Ze vindt het fijn dat Rosa makkelijk contact houdt met haar vriendinnen. “Dat hoort bij deze tijd,” zegt ze. Maar ze maakt zich ook zorgen. “Ik zie nu al een soort telefoonafhankelijkheid, en dat vind ik best heftig op deze leeftijd.”

    Rosa merkt het zelf ook. “Dan ben ik tv aan het kijken en word ik afgeleid, want dan komen er allemaal appjes binnen. En dan moet ik wel antwoorden.” Soms krijgt ze veel berichten achter elkaar. Eefje probeert haar gerust te stellen: “Je hoeft niet meteen te reageren.” Maar Rosa vindt dat nog lastig.

    Blijf in gesprek

    Voor Eefje is één ding het belangrijkst: blijven praten met haar dochter. Ook over dingen die ongemakkelijk zijn. Ze wil dat Rosa leert hoe je je online gedraagt en wat wel of niet veilig is.

    Ze legt uit waarom het beter is om geen foto's te delen. “Ik zeg dan: weet dat mensen foto’s bewaren. Iets wat vandaag grappig lijkt, kan later anders voelen.” Ook vertelt ze dat het niet nodig is om steeds opnieuw te appen als iemand niet meteen reageert.

    - Eefje

    Risico’s bij spelletjes zoals Roblox bespreekt ze ook. Niet door te verbieden, maar door rustig uit te leggen wat er kan gebeuren. “Ik sluit mijn uitleg aan op wat Rosa aankan en begrijpt.”

    Eefje werkt in de hulpverlening en weet dat kinderen online veel kunnen tegenkomen, vaak sneller dan ouders denken. Voor haar hoort dit allemaal bij digitale opvoeding. “Veel ouders hebben dit zelf nooit geleerd, maar nu is het belangrijker dan ooit,” zegt ze. “Ik draai nergens omheen. Ik wil dat Rosa weet dat we alles kunnen bespreken. En dat ze altijd bij mij terechtkan.”

    Ook in gesprek? Gebruik de afsprakenkaart

    Gebruik de afsprakenkaart als startpunt en maak van smartphonegebruik een thema in huis. Meer tips om samen het gesprek aan te gaan lees je in dit artikel

    Meer weten?