Onderdeel van:

Waarom stilstaan bij de eerste smartphone van je kind? 

Decorative image

Met een smartphone kan je kind van alles: informatie vinden, zelf plannen en contact houden. Maar tegelijk brengt het ook risico’s mee. Daarom is het belangrijk om bewust na te denken over wanneer je kind die stap maakt. Ingewikkeld? Als ouder of opvoeder kun je meer dan je denkt!

Je kind vindt het misschien vanzelfsprekend om een smartphone te krijgen (en wel nu!), zeker als meerdere vriendjes er al een hebben. Ondertussen weeg jij van alles af, en lijkt het soms alsof je het nooit helemaal ‘goed’ kunt doen. Daarom helpt het om er de tijd voor te nemen, erover na te denken en het er samen over te hebben. Zo maak je bewuste keuzes en begeleid je je kind stap voor stap.

Wat een smartphone je kind kan brengen

Een smartphone biedt veel voordelen en kansen. Die komen vooral tot hun recht als het gebruik past bij de leeftijd, gebalanceerd en positief is, en in samenspraak met jou gebeurt. Je kind:

  • zoekt informatie op, plant in de agenda en navigeert naar de sportclub;
  • appt met een vriendje of stuurt een grappige foto naar opa;
  • kijkt dierenvideo’s op YouTube of werkt met een educatieve app;
  • maakt zelf filmpjes of knutselt in Minecraft;
  • leert hoe je online met anderen omgaat en wat echt of nep is.
Decorative image

Wat komt er nog meer op je kind af?

Tegelijkertijd zijn er ook risico’s, vooral als je kind de smartphone veel gebruikt, dit doet zonder begeleiding of het smartphonegebruik niet goed aansluit bij de leeftijd. Je kind kan:

  • overprikkeld raken, slechter slapen of moeite krijgen met concentratie; 
  • blijven scrollen of gamen in apps die ontworpen zijn om de aandacht vast te houden;
  • onzeker worden door groepsdruk of online pesten;
  • in aanraking komen met dingen die niet voor kinderen bedoeld zijn, zoals geweld, seksueel getinte beelden of nepnieuws;
  • te veel persoonlijke informatie delen of niet weten wie ze voor zich hebben.

Begeleiden is belangrijker dan verbieden

Kinderen hebben het meeste baat bij een opbouwende aanpak. Nadenken over leeftijd hoort daarbij, maar stapsgewijze begeleiding is belangrijker. Jij speelt daarin een grote rol: meekijken, meedenken en samen afspraken maken. Zo leert je kind verantwoord omgaan met de telefoon – en dat ze met vragen of twijfels altijd bij je terechtkunnen.

Een bewuste start maakt het verschil

Er is geen magische leeftijd waarop elk kind klaar is voor een smartphone. Ieder kind is anders - en jij kent de jouwe het best. Wat wel helpt, is bewust samen beginnen. Niet alles hoeft in één keer. Door het gesprek aan te gaan, grenzen te stellen en samen te reflecteren, leg je een stevige basis voor gezond schermgebruik.  De Richtlijn Gezond Schermgebruik kan je daarbij houvast bieden.

Lees verder